Lab Toekomstige Generaties: Verschuif de focus van leerplicht naar ontwikkelrecht

Na maanden onderzoek concludeert de Waarnemend Ombudspersoon voor Toekomstige Generaties dat het huidige basisonderwijs onvoldoende gelijke kansen biedt voor ieder kind. Daarom pleit het Lab voor een nieuwe aanpak met meer aandacht voor het ontwikkelrecht van het kind.

Aanleiding voor het onderzoek

Ieder kind in Nederland heeft recht op inclusief onderwijs. Toch blijkt uit onderzoek dat het huidige basisonderwijssysteem de kansen voor toekomstige kinderen, om in een inclusieve maatschappij geboren te worden en naar school te gaan, beperkt. Problemen met het aanbieden van inclusief onderwijs nu, raken het welzijn van generaties in de toekomst. Daarom besloot het Lab deze kwestie te onderzoeken.

Het gebrek aan inclusiviteit op het basisonderwijs

Eén van de problemen in het huidige systeem is dat sommige groepen leerlingen en studenten niet de kansen krijgen die ze verdienen; in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. Dit komt omdat er onterecht onderscheid wordt gemaakt op grond van:

  • het opleidingsniveau van de ouders
    Kinderen van hoogopgeleide ouders krijgen in groep 8 vaak een hoger advies voor de middelbare school dan kinderen van laagopgeleide ouders, in vergelijking tot hun uitkomst van de Cito Eindtoets voor de basisschool.
  • geslacht en seksualiteit

Meisjes leren al op vroege leeftijd dat slimheid een jongensding is. Stereotypering bij basisleerkrachten kunnen gendernormen bevestigen, maar ook leiden tot een lagere waardering van meisjes, bijvoorbeeld in het schooladvies. In 2018 is bijna de helft van de LHBT-leerlingen uitgescholden wegens hun seksuele oriëntatie. Ze worden expres buitengesloten door andere leerlingen en er worden veel roddels en leugens over hen verspreid.

  • herkomst, kleur en geloof

Ongeveer één op de twintig leerlingen voelt zich minder veilig of heeft minder vertrouwen in zichzelf als gevolg van discriminatie. Dat is gemiddeld gezien dus meer dan één leerling per klas.

  • ongelijke sociaal-economische thuissituatie (technologie)

In sommige gezinnen is er onvoldoende geld voor bijvoorbeeld Wi-Fi, laptops en smartphones. Technologie is iets positiefs, maar kan ook een grote belemmering vormen voor kansengelijkheid. Dit kwam uit een onderzoek naar de gevolgen van de (onmiddellijke) overgang naar onderwijs op afstand door de coronamaatregelen in het voorjaar van 2020.

Verandering? Verleg focus naar ontwikkelrecht van het kind

De vragen die de Ombudspersoon zich stelden: ‘hoe zorgen we ervoor dat onderwijs gelijke kansen biedt voor ieder kind? En, hoe maken we basisonderwijs zo inclusief mogelijk voor onze kinderen en toekomstige generaties? Na vier bijeenkomsten met een Toekomstraad, een sessie met stakeholders uit het onderwijsveld, twee brainstormsessies met Lab TG deelnemers en een focusbijeenkomst met onderwijsexperts, was de conclusie dat de ontwikkeling van het kind meer centraal moet staan. Dit ontwikkelingsrecht van het kind is een integraal en cruciaal onderdeel van de (Internationale) Kinderrechten. Nederland heeft deze Internationale Kinderrechten erkend. De Ombudspersoon roept nu onderwijsinstellingen, onderwijsexperts en – professionals op dit recht, van ieder kind op ontwikkeling en ontplooiing, te erkennen, respecteren, beschermen en realiseren. Verder adviseert de Ombudspersoon deze groep professionals het onderwijssysteem en het inhoudelijk onderwijs anders in te richten, met het ontwikkelingsrecht van het kind als basis. De Ombudspersoon heeft 21 aanbevelingen geformuleerd om dit doel te bereiken.

Het rapport en de aanbevelingen zijn hier te vinden

KidsRights Index 2025: Mentaal welzijn kinderen wereldwijd onder druk 

KidsRights Index 2025: Mentaal welzijn kinderen wereldwijd onder druk 

Op 11 juni 2025 publiceerde KidsRights, partner van het Kinderrechtencollectief, de jaarlijkse KidsRights Index. Uit de Index blijkt dat de geestelijke gezondheid en het mentaal welzijn van kinderen en adolescenten wereldwijd een kritiek niveau bereikt. De introductie op het KidsRights Index 2025 rapport vraagt aandacht voor deze problematiek en voor…

Lees meer

Samen voor Kinderrechten: terugblik op de Consultatiedag 2025 

Samen voor Kinderrechten: terugblik op de Consultatiedag 2025 

Op 20 mei kwamen tientallen organisaties, experts en betrokkenen samen tijdens de jaarlijkse Consultatiedag van Kinderrechten in Beweging. Een belangrijke dag waarop we samen kijken hoe het staat met kinderrechten in Nederland – en vooral: wat er beter kan.  Waar draait het om?  Met ‘Kinderrechten in Beweging’ brengt het Kinderrechtencollectief…

Lees meer

Handreiking Kinder- en jongerenparticipatie voor (lokale) overheden

Handreiking Kinder- en jongerenparticipatie voor (lokale) overheden

Op 1 januari 2025 trad de Wet versterking participatie op decentraal niveau in werking. Deze wet zet gemeenten aan opnieuw na te denken over participatie en de afspraken hierover voor 2027 vast te leggen in een participatieverordening. De participatieverordening vormt een kans om een breed draagvlak te creëren binnen de gemeente voor…

Lees meer