Seminar – De betekenis van het IVRK in Jeugdzaken

Datum/Tijd: 3 oktober 2025, 13.00 – 17.00
Locatie:
Eggertzaal, de Nieuwe Kerk op de Dam in Amsterdam. 
Aanmelden:
hier (125,- voor juristen en andere geïnteresseerden & 30,- voor Aio’s en studenten)

Jaarlijks wordt door Centre for Children’s Rights Amsterdam een seminar georganiseerd, en dit jaar zal deze gaan over: ‘De betekenis van het IVRK in Jeugdzaken’.

Op donderdag 24 oktober 2024 promoveerde Susanne Höfte aan de Universiteit van Amsterdam op het proefschrift: ‘Het juridisch kader als pedagogische ruimte’. In dit proefschrift beschrijft Susanne onder meer hoe het recht en de pedagogiek samenkomen in het dagelijkse werk van jeugd- en gezinsprofessionals in de gesloten residentiële jeugdhulp.

Tijdens het seminar zal de wisselwerking tussen het pedagogisch en het juridisch perspectief in de (gesloten) jeugdzorg centraal staan. Het seminar heeft daarmee nadrukkelijk een multidisciplinair karakter. Het thema wordt traditiegetrouw benaderd vanuit de wetenschap, de advocatuur en de rechtspraak. Vragen die aan de orde komen zijn: hoe kan het IVRK het pedagogische handelen in jeugdzaken versterken? In hoeverre vormt het kinderrechtenperspectief op dit moment al de focus van jeugd- en gezinsprofessionals? Op welke wijze wordt in (gesloten) jeugdzaken door de kinderrechter nu een weging gemaakt tussen het belang van het kind bij een (gesloten) plaatsing en andere rechten uit het IVRK, zoals het recht op passend onderwijs en contact met familie? Op welke manier besteden advocaten hieraan aandacht?

 Het programma omvat de volgende sprekers:

  • Dr. mr. S. (Susanne) Höfte, gepromoveerd aan de Universiteit van Amsterdam op het proefschrift ‘Het juridisch kader als pedagogische ruimte’
  • Mr. A.R.A.R (Ryan) Sitaldin, rechter sectie Familie & Jeugd bij Rechtbank Noord Nederland
  • Mr. L. (Laura) Goei, jurist bij Jeugdbescherming West in Den Haag
  • Een spreker vanuit het SKJ kwaliteitsregister Jeugd om de tuchtrechtelijke kant voor jeugdbeschermers te belichten (naam volgt in latere berichtgeving)
In de maak: nieuw onderwijsprotocol IVRK 

In de maak: nieuw onderwijsprotocol IVRK 

In juli 2024 nam de VN-Mensenrechtenraad een resolutie aan om de mogelijkheid van het vierde facultatieve protocol bij het Verdrag inzake de Rechten van het Kind (IVRK) te onderzoeken en uit te werken. Het doel van dit facultatieve protocol is om het recht op kinderopvang, gratis voorschoolse educatie en gratis…

Lees meer

Jongeren willen meedoen, maar krijgen de ruimte niet binnen politiek en beleid 

Jongeren willen meedoen, maar krijgen de ruimte niet binnen politiek en beleid 

Resultaten Global Youth Participation Index (GYPI) laten gebreken én kansen zien  De eerste editie van de Global Youth Participation Index (GYPI) laat een duidelijk beeld zien: jongeren (15 tot 30 jaar) wereldwijd willen bijdragen aan maatschappelijke en politieke processen, maar stuiten te vaak op tekortschietende politieke systemen en beleidsstructuren die…

Lees meer

KidsRights Index 2025: Mentaal welzijn kinderen wereldwijd onder druk 

KidsRights Index 2025: Mentaal welzijn kinderen wereldwijd onder druk 

Op 11 juni 2025 publiceerde KidsRights, partner van het Kinderrechtencollectief, de jaarlijkse KidsRights Index. Uit de Index blijkt dat de geestelijke gezondheid en het mentaal welzijn van kinderen en adolescenten wereldwijd een kritiek niveau bereikt. De introductie op het KidsRights Index 2025 rapport vraagt aandacht voor deze problematiek en voor…

Lees meer