samenspeelakkoord

SamenSpeelAkkoord

Op 3 december 2019 is het SamenSpeelAkkoord gelanceerd. Met dit akkoord trekken verschillende partijen gezamenlijk op om samen spelen voor alle kinderen mogelijk te maken. De initiatiefnemers ondertekenden het SamenSpeelAkkoord met een eigen belofte. Hierin staat hoe zij in 2020 en 2021 concreet bijdragen aan het realiseren van drie ambities: het creëren van een inclusieve speelcultuur, meer samenspeelplekken en meer en betere toegankelijke kennis over samen spelen. Een van de initiatiefnemers is de Nationale Jeugdraad. Via het Kinderrechtencollectief zetten zij zich in voor inclusief onderwijs, waarbij kinderen met een beperking naar reguliere scholen kunnen gaan. Kinderen met en zonder handicap kunnen dan samen leren én spelen.

Recht op spelen

Spelen is voor alle kinderen van levensbelang. In artikel 31 van het VN-Kinderrechtenverdrag staat ieder kind recht heeft op vrije tijd, spel en recreatie. Spelen is erg belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Alle kinderen moeten daarom de tijd en de ruimte krijgen om te spelen. Artikel 23 van het VN-Kinderrechtenverdrag besteedt speciale aandacht aan kinderen met een beperking. De overheid moet zorgen dat kinderen met een beperking gelijke kansen hebben en op een volwaardige manier kunnen deelnemen aan de samenleving. Dat betekent dat zij ervoor moeten zorgen dat speelvoorzieningen ook toegankelijk zijn voor kinderen met een beperking. Het VN-Kinderrechtencomité geeft in General Comment nr. 17 een toelichting op vrijetijdsbesteding. Volgens het comité zijn spel en recreatie essentieel voor de gezondheid, het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Ook het VN-Verdrag Handicap benadrukt het recht van kinderen om samen op te groeien en samen te spelen.

SamenSpeelAkkoord: Het belang van samen spelen

Voor meer dan 100.000 kinderen met een beperking is samen spelen echter nog niet vanzelfsprekend. Negen van de tien speelplekken zijn voor hen niet toegankelijk. Dit betekent dat zij niet goed mee kunnen doen met kinderen zonder beperking. Ook stellen opvoeders en zorgverleners zich vaak (te) beschermend op en ontbreekt het hen aan kennis over samen spelen of is het moeilijk om de juiste kennis te vinden.

Wanneer kinderen niet kunnen spelen zijn de gevolgen groot. Kinderen die niet samen kunnen spelen worden geremd in hun ontwikkeling, hebben weinig tot geen vriendjes in de buurt, ervaren dat ze er niet bij horen en voelen zich eenzaam. Dit heeft vaak gevolgen voor hun latere leven. Het is daarom belangrijk dat er een SamenSpeelAkkoord is opgesteld en dat er aandacht is voor het samen spelen van kinderen, met en zonder beperking.

Download hier het SamenSpeelAkkoord.

De stem van kinderen blijft te vaak ongehoord

De stem van kinderen blijft te vaak ongehoord

“Een steeds grotere groep kinderen en jongeren groeit op in een kwetsbare situatie waarin ze niet weten dat hun mening en hun stem waarde heeft,” aldus Marjolein Weidema, expert op kinder- en jongerenparticipatie. Zij vindt het dalende vertrouwen in de kracht van hun stem onder jongeren zorgelijk.

Lees meer

Nieuwe Kamerleden krijgen stevige introductie in kinderrechten tijdens masterclass

Nieuwe Kamerleden krijgen stevige introductie in kinderrechten tijdens masterclass

Op 25 november volgden nieuwgekozen Kamerleden en Eerste Kamerleden een Masterclass Kinderrechten, georganiseerd door het Kinderrechtencollectief. De sessie stond volledig in het teken van het verbeteren van de positie van kinderen in Nederland.

Lees meer

Nieuw rapport Kinderombudsman: “Niemand hielp mij”

Nieuw rapport Kinderombudsman: “Niemand hielp mij”

Uit het rapport blijkt dat kinderen die in onveilige thuissituaties opgroeien ernstige risico’s lopen op emotionele en ontwikkelingsproblemen. Veel kinderen krijgen geen professionele hulp en blijven buiten het zicht van de hulpverlening.

Lees meer