rechten van migrantenkinderen _ staatloosheid

Boek over staatloosheid: Het meisje dat haar land verloor

Het Instituut voor Staatloosheid en Integratie (Insitute on Statelessness and Inclusion) is een Nederlandse organisatie. Hun missie is om een inclusieve samenleving te promoten door het recht op een nationaliteit te realiseren en te beschermen. Een van de manieren waarop het ISI dit doel bereikt, is door kinderen te laten weten wat hun rechten zijn. Dit doet de organisatie onder andere met het boek ‘Het Meisje dat Haar Land Verloor’. Amal de Chickera is een van de oprichters van ISI. Hij schreef dit boek samen met Deirdre Brennan, promovenda op het gebied van staatloosheid en nationaliteit.

 

Verhaal staatloosheid: Neha uit Nepal

Wil jij meer leren over staatloze kinderen en wat voor gevolgen dit voor hun heeft? Lees dan het verhaal van Neha, een staatloos meisje uit Nepal. Ze spreekt Nepalees, ziet er Nepalees uit en voelt zich Nepalees. Waarom is ze dat dan niet? Op haar tocht trekt Neha door verschillende landen, van de Dominicaanse republiek tot Maleisië. Daar vertellen andere kinderen hoe het met hun nationaliteit is gesteld.

In het hele boek zijn kindvriendelijke teksten en toegankelijke afbeeldingen te vinden. Maar er staan ook opdrachten, vragen en informatieve foto’s in. Dit maakt het boek niet alleen leuk, maar ook nog eens heel leerzaam. Op deze wijze hoopt ISI dan ook kinderen van over de hele wereld te leren wat hun rechten zijn, als het gaat over nationaliteit.

 

VN-Kinderrechtenverdrag

Volgens artikel 7 van het VN-Kinderrechtenverdrag heeft ieder kind vanaf zijn geboorte recht op een naam, een nationaliteit en het recht om geregistreerd te worden. Kinderen die staatloos zijn kunnen hun rechten minder goed uitoefenen. Dit levert een hoop problemen op, ook voor volwassenen. Zo kun je bijvoorbeeld geen opleiding volgen, niet werken en niet trouwen.

Meer weten? Kijk eens op de website van het Institute on Statelessness and Inclusion.

 

 

 

 

 

Uitsluiting van kinderen in regulier onderwijs nog steeds een groot probleem

Uitsluiting van kinderen in regulier onderwijs nog steeds een groot probleem

Jaar na jaar worden er steeds meer kinderen uitgesloten van regulier onderwijs, terwijl juist het recht op leren en ontwikkelen voor ieder kind gewaarborgd moet worden. Dat is zorgelijk, want dergelijke uitsluiting is schadelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van deze kinderen.

Lees meer

De stem van kinderen blijft te vaak ongehoord

De stem van kinderen blijft te vaak ongehoord

“Een steeds grotere groep kinderen en jongeren groeit op in een kwetsbare situatie waarin ze niet weten dat hun mening en hun stem waarde heeft,” aldus Marjolein Weidema, expert op kinder- en jongerenparticipatie. Zij vindt het dalende vertrouwen in de kracht van hun stem onder jongeren zorgelijk.

Lees meer

Nieuwe Kamerleden krijgen stevige introductie in kinderrechten tijdens masterclass

Nieuwe Kamerleden krijgen stevige introductie in kinderrechten tijdens masterclass

Op 25 november volgden nieuwgekozen Kamerleden en Eerste Kamerleden een Masterclass Kinderrechten, georganiseerd door het Kinderrechtencollectief. De sessie stond volledig in het teken van het verbeteren van de positie van kinderen in Nederland.

Lees meer