Het Commissariaat voor de Media lanceerde een nieuw online meldpunt: De Klachtenknop. Via dit meldpunt kunnen kinderen anoniem melden wanneer ze denken dat een influencer reclame maakt zonder dat duidelijk te vermelden. De lancering valt samen met de Week van de Mediawijsheid, dit dit jaar in het teken staat van bewust en gezond schermgebruik.
#ad
Kinderen komen dagelijks in aanraking met influencers op platforms zoals Instagram, TikTok en YouTube. Influencers krijgen vaak betaald om producten of diensten te promoten. Volgens de Mediawet moeten zij dat duidelijk aangeven – bijvoorbeeld met de vermelding van ‘AD’, ‘advertentie of ‘reclame’ – zodat volgers weten of iemand echt enthousiast is over een product of daarvoor worden betaald.
Veilige online omgeving
Met De Klachtenknop wil het Commissariaat bijdragen aan een veilige omgeving voor kinderen en jongeren. Amma Asante, voorzitter van het Commissariaat, zegt:
“Dankzij tips van de kinderen kunnen wij nóg beter toezicht houden op de vermenging van content en commercie.”
De Klachtenknop sluit aan bij de bredere inzet van het Commissariaat op mediawijsheid en transparantie. Sinds 2022 houdt het Commissariaat toezicht op influencers en verwacht dat zij eerlijk en duidelijk zijn over betaalde samenwerkingen.
Melding maken
Kinderen kunnen via een eenvoudig anoniem tipformulier op de website van het Commissariaat een melding doorgeven. Zo wil het Commissariaat de drempel verlagen om misstanden te melden en bijdragen aan eerlijke online reclame.
Wil je meer weten of zelf een melding doen? Ga naar www.cvdm.nl en klik op De Klachtenknop. Samen zorgen we ervoor dat kinderen online beter beschermd zijn tegen verborgen reclame en dat influencers zich aan de regels houden.



