Code voor kinderrechten gelanceerd

Op 12 maart 2021 is door de Universiteit Leiden en Waag een code voor kinderrechten gelanceerd voor het ontwerpen en ontwikkelen van digitale diensten. Dit gebeurde in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De code biedt handvatten aan ontwerpers en ontwikkelaars om de fundamentele rechten van kinderen bij digitale diensten te waarborgen.

Waarom een code?

De code helpt ontwerpers en ontwikkelaars bij het implementeren van kinderrechten. Kinderen moeten de vrijheid hebben zich te ontwikkelen en te participeren in de maatschappij, terwijl ze tegen schadelijke invloeden worden beschermd. Participatie gebeurt steeds vaker met digitale diensten: alle diensten die gebruik maken van digitale technologie. Hieronder vallen apps, games en websites. Ook als de dienst niet nadrukkelijk is gericht op kinderen, is de code van toepassing. Deze diensten moeten op een kindvriendelijke wijze ontworpen worden. De code voor kinderrechten helpt ontwerpers en ontwikkelaars de rechten van kinderen beter te begrijpen en toe te passen bij hun diensten. De code bestaat uit tien beginselen gebaseerd op de rechten uit het VN-Kinderrechtenverdrag. De beginselen van de code zijn niet juridisch bindend voor ontwikkelaars en ontwerpers, maar ze zijn wel gebaseerd op bestaande wet- en regelgeving die bindend is.

De beginselen

De eerste twee beginselen van de code zijn gebaseerd op twee van de vier kernartikelen van het VN-Kinderrechtenverdrag. Het eerste beginsel stelt dat het belang van het kind bij het ontwerp van de digitale dienst voorop moet staan. Dit beginsel geldt bij de uitleg van alle beginselen van de code. Het belang van het kind staat niet op zichzelf, maar voor alle rechten van het kind die relevant zijn voor de concrete situatie. Digitale diensten dragen bij aan de ontwikkeling van het kind, maar daar houden ontwerpers en ontwikkelaars in de praktijk vaak geen rekening mee. Daarnaast mogen digitale diensten kinderen niet uitsluiten van online participatie.

Het tweede beginsel is dat kinderen betrokken moeten worden bij het ontwerpen van digitale diensten. Zij moeten hun mening kunnen geven over de digitale dienst. Ook dienen zij goed geïnformeerd te worden. Participatie draait er echter niet alleen om dat het kind zijn mening kan geven. Het beginsel betekent ook dat gekeken moet worden of de dienst bijdraagt aan het welzijn van het kind. Verder moet rekening worden gehouden met maatschappelijke en culturele factoren. Kinderen met speciale wensen en behoeften moeten ook betrokken worden bij het ontwerpproces van de digitale dienst. Kinderen vinden het belangrijk als naar hen geluisterd wordt. De andere beginselen van de code gaan over onderwerpen zoals de privacy van het kind en het voorkomen van profileren.

Digitale wereld en kinderrechten

Er is steeds meer aandacht voor de digitale wereld waar kinderen in opgroeien. Het VN-Kinderrechtencomité is bezig een General Comment over dit onderwerp te schrijven. Het comité juicht de code van harte toe omdat de digitale techniek steeds meer invloed heeft op het leven van kinderen en het belangrijk is dat hun rechten in digitale diensten worden geborgd.

De code en de beginselen staan op deze website: https://codevoorkinderrechten.nl/

Verkiezingsdebat Kinderrechten: over de kandidaten en hun inzet voor kinderrechten

Verkiezingsdebat Kinderrechten: over de kandidaten en hun inzet voor kinderrechten

Op woensdag 8 oktober gaan kandidaat-Kamerleden tijdens het Verkiezingsdebat in de Balie  met elkaar in debat over drie thema’s die het leven van kinderen raken: kansengelijkheid, kinderen in de asielketen en online veiligheid. Wie zijn deze kandidaten en wat drijft hen zich in te zetten voor kinderrechten? Leer de kandidaten…

Lees meer

Jongeren Prinsjesdag 2025: jongeren eisen een stem in hun toekomst

Jongeren Prinsjesdag 2025: jongeren eisen een stem in hun toekomst

Maandag 15 september 2025 vond Jongeren Prinsjesdag 2025 plaats:. de dag vóór Prinsjesdag waarop jongeren hun stem laten horen over thema’s die hen direct raken. Zij gingen in gesprek met Tweede Kamerleden over het UNICEF jongerenadvies. Hoewel jongeren nog niet mogen stemmen, hebben zij wél het recht om mee te…

Lees meer

‘We moeten niet alles voor kinderen oplossen, maar hen sterker maken’

‘We moeten niet alles voor kinderen oplossen, maar hen sterker maken’

Sanne Abrahams is directeur van Stichting Villa Pinedo, die zich inzet voor kinderen met gescheiden ouders. Na haar studie organisatiewetenschappen en een baan in de IT-sector wist ze het zeker: ‘ik hoor in het sociale domein’.

Lees meer