Op woensdag 23 juni publiceerde UNICEF Nederland het rapport ‘Geluk onder Druk?’. Hierin staan de resultaten van hun onderzoek naar spanning en stress bij jongeren. Er is onderzocht in welke mate jongeren van 10-18 jaar spanning of stress ervaren en op welke (positieve) manier deze jongeren hier mee omgaan. Het rapport geeft voor het eerst landelijke cijfers over stress, prestatiedruk en sociale vergelijking. Het is ook voor het eerst dat er landelijke cijfers over het mentaal welzijn van mbo- en hbo-studenten tot 18 jaar zijn gepubliceerd.
Resultaten
Uit het onderzoek blijkt dat jongeren school het vaakst noemen als bron van stress. Bij een op de vier jongeren ontstaat stress het meest door school. Het onderzoek laat zien zij minder tevreden zijn in hun leven als ze meer druk ervaren. Een op de drie scholieren ervaart druk om te voldoen aan verwachtingen van zichzelf of van anderen. Ondanks dat sociale media vaak worden genoemd als reden voor druk en stress bij jongeren, ervaart maar 2% dat. Deze en meer cijfers zijn te lezen op dit factsheet.
Participatie
Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met het Trimbos Instituut, Stichting Alexander, Universiteit Utrecht én jongeren zelf. UNICEF Nederland vindt het belangrijk dat er niet alleen over de jongeren wordt gesproken, maar ook mét hen. Daarom mochten jongeren meedenken en werden zij actief betrokken. In artikel 12 van het VN-Kinderrechtenverdrag staat dat ieder kind het recht heeft zijn mening te geven over zaken die hem aangaan. Er moet serieus geluisterd worden naar het kind. Aan de mening van het kind moet passend belang worden gehecht, in overeenstemming met zijn of haar leeftijd. Door jongeren actief bij het onderzoek te betrekken hebben zij hun recht op participatie kunnen uitoefenen.
Jongerenversie in online magazine
Speciaal voor jongeren zijn de uitkomsten en inzichten van het onderzoek, in heldere taal, in het online jongerenmagazine ‘Geluk onder Druk?’ gepubliceerd. Het magazine ‘Geluk onder Druk?’ is hier te lezen.
Meer informatie over het onderzoek staat op de website van UNICEF.
Lees het rapport hier.