Vandaag zijn tijdens het seminar ‘Ongelijke Kansen in het Onderwijs’, de resultaten van het gelijknamige onderzoek gepresenteerd. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het Jeugdeducatiefonds, stichting Kinderpostzegels Nederland en de ABN AMRO foundation. Het onderzoek richt zich op de problemen waar basisscholen in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben.
Ongelijke Kansen in het Onderwijs
Uit artikel 28 van het VN-Kinderrechtenverdrag volgt dat ieder kind recht heeft op onderwijs en dat onderwijs gebaseerd moet zijn op gelijke kansen. Het onderzoek toont echter aan dat er nog een lange weg te gaan is voor gelijke kansen in het onderwijs.
Het onderzoek is uitgevoerd onder 294 leerkrachten, begeleiders en het schoolmanagement binnen het basisonderwijs. Uit het onderzoek blijkt dat leerlingen op scholen in achterstandswijken in Nederland, het duidelijk lastiger hebben dan leerlingen die in reguliere wijken naar school gaan. Leerkrachten die werken op scholen in achterstandswijken hebben sterk het idee dat de kinderen die daar naar school gaan, geen gelijke kansen hebben. Zo signaleert 93% procent van deze leerkrachten vaak kinderen met problemen op school. Voor leerkrachten die werkzaam zijn op basisscholen in reguliere wijken geldt dat 59% dit signaleert.
Problemen in achterstandswijken
Alle basisscholen in Nederland lopen tegen knelpunten aan. Maar de problematiek die scholen in achterstandswijken ervaren is extra groot. Dit komt doordat gezinnen in achterstandswijken vaker te maken hebben met complexe thuissituaties. Dit beïnvloedt de ontwikkeling, het gedrag en de kansen voor de toekomst. De problemen van kinderen hebben onder andere betrekking op taalachterstand, concentratieproblemen, leerachterstand, gebrek aan ondersteuning in het gezin, gedragsproblemen en een gebroken gezin.
Opvallend is dat een taalachterstand in achterstandswijken op 87% van de scholen een probleem is. Terwijl dit op basisscholen in reguliere wijken maar voor 23% van de scholen het geval is. Dit heeft ermee te maken dat kinderen die in achterstandswijken naar school gaan, vaak ouders hebben die de Nederlandse taal niet voldoende beheersen. Ook hebben deze gezinnen het vaak financieel moeilijk en zitten zij in een sociaal isolement.
Wat is nodig?
Jeroen den Tex is de directeur van Kinderpostzegels. Volgens hem is het voor het realiseren van gelijke kansen in het onderwijs vereist dat er een integrale aanpak komt. Hierbij is de inbreng van leerkrachten en kinderen onmisbaar. Jeroen den Tex: “Ongelijke kansen in het onderwijs oplossen kan!”.
Ook zijn er meer financiële middelen nodig. Zo vindt slechts 21% van de basisscholen in achterstandswijken dat er voldoende financiële middelen zijn om alle kinderen gelijke kansen te bieden. In reguliere wijken geeft 37% van de leerkrachten dit aan. Maar basisscholen in Nederland vragen niet alleen om meer budget. Zij willen ook kleinere klassen, minder druk van de inspectie, minder administratie, meer personeel en meer ondersteuning.
Zie hier een overzicht van de belangrijkste inzichten uit het onderzoek.