Leerlingen met een LHBTI+ achtergrond zijn vaker slachtoffer van pesterijen door leraren en ander schoolpersoneel dan hetero-leerlingen. Auteurs en onderzoekers Tessa Kaufman (Universiteit Utrecht) en Laura Baams (Rijksuniversiteit Groningen) ondervroegen circa 30.000 leerlingen in Nederland van 136 verschillende scholen, via een anonieme enquête.
Uit dit onderzoek blijkt dat 13 procent van de hetero-leerlingen zegt gepest te worden, waarvan 14 procent zegt gepest te zijn door leraren. Bij LHBTI+’ers ligt het percentage gepeste leerlingen bij een kwart tot een derde en hiervan zegt 24 procent gepest te zijn door leraren. Een duidelijk en schokkend verschil. Arie Slob, demissionair onderwijsminister reageert als volgt: ‘Ik schrik hiervan. Onacceptabel als leraren leerlingen pesten. Altijd. Dus ook als dat op basis van seksuele oriëntatie is.’ Uit het onderzoek blijkt ook dat LHBTI+-leerlingen vaker lastiggevallen worden op plekken met weinig toezicht en dat ze zich minder vrij voelen het pesten te melden bij leraren of ouders.
Rapportage Kinderrechtencollectief
Afgelopen mei bracht het Kinderrechtencollectief een rapportage uit over kinderrechten in Nederland, waaruit deze discriminatie blijkt. Iedere vijf jaar is de Nederlandse staat verplicht verantwoording af te leggen over de naleving van het VN-Kinderrechtenverdrag aan het VN-Kinderrechtencomité. Als reactie hierop kwamen 145 non-gouvernementele organisaties samen en brachten een eigen rapportage uit, gecoördineerd door het Kinderrechtencollectief. Hierin uitte het Kinderrechtencollectief haar zorgen aan het VN-Kinderrechtencomité over verschillende onderwerpen, waaronder discriminatie tegen LHBTI+-kinderen. Uit de rapportage blijkt dat meer dan de helft van de LHBTI+-kinderen en kinderen met een migratieachtergrond discriminatie op school ervaren. Zo kreeg acht procent te maken met bedreiging en geweld en is twaalf procent gepest of uitgescholden. Daarnaast concludeert het Kinderrechtencollectief dat het lesmateriaal niet altijd inclusief is. Zo ontbreken LHBTI-personages. Ten slotte wordt vermeld het dat discriminatie en racisme niet alleen tussen leerlingen voorkomt, maar ook tegen leerlingen door docenten.
Aanbevelingen
Om discriminatie onder kinderen tegen te gaan, geeft het Kinderrechtencollectief de volgende aanbevelingen aan het VN-Kinderrechtencomité:
- Onderzoek discriminatie van (groepen) kinderen en jongeren.
- Stel gespecialiseerde discriminatierechercheurs aan.
- Zorg voor voldoende kennis over discriminatie en racisme bij diverse beroepsgroepen en in beroepsopleidingen. Inclusief onderwijspersoneel, politie, jeugdzorg en bij discriminatiemeldpunten. Maak discriminatie en racisme een verplicht onderdeel van lerarenopleidingen en de politieacademie.
- Verbeter de kerndoelen in het onderwijs met betrekking tot seksuele diversiteit en neem stappen om gender- en seksediversiteit structureel in te bedden.
In februari 2022 doet het VN-Kinderrechtencomité aanbevelingen aan de Nederlandse overheid over kinderrechten in Nederland.