Aandacht in de klas voor welbevinden vluchtelingenkinderen

Op maandag 23 augustus zijn de scholen in het noorden van Nederland weer begonnen. In de rest van het land gaan de deuren de komende weken weer openen. Pharos, het Expertisecentrum Gezondheidsverschillen, ontwikkelde een infosheet voor vluchtelingenkinderen en andere nieuwkomers in het primair en voortgezet onderwijs. Denk aan scholen met NT2 klassen (taalklassen) en Internationale Schakelklassen. De infosheet ondersteunt professionals bij het werken aan het welbevinden van deze kinderen in de klas en geeft handvatten om een Aanpak Welbevinden schoolbreed neer te zetten.

Welbevinden op school en in de klas

Volgens het Trimbos-Instituut betekent welbevinden een positief gevoel: positief in het leven staan, zelfvertrouwen, geluk, ertoe doen, steun uit de omgeving en goed omgaan met je eigen emoties. Niet alle kinderen groeien op in een ondersteunende opvoedsituatie. Zo kan er veel spelen in de levens van nieuwkomerskinderen en kinderen die opgroeien in stressvolle omstandigheden. Dit heeft invloed op hun ontwikkeling. Na een zwaar coronajaar is het meer dan ooit belangrijk aandacht te besteden aan het welbevinden van leerlingen op school, (juist) ook bij leerlingen met een vlucht- of recente migratie achtergrond.

Aandacht voor welbevinden is op iedere school anders. Het is afhankelijk van de achtergrond van de leerlingen, de school en het schoolpersoneel wat kinderen nodig hebben voor het ervaren van welbevinden op school. Welbevinden vraagt om een schoolbrede benadering. Oftewel een combinatie van visie en bewustwording, educatie voor leerlingen (op mentaal, emotioneel, gedragsmatig en sociaal vlak), signalering en beleid. Daarnaast is het belangrijk samen te werken met ouders, andere belangrijke mensen in het netwerk en organisaties buiten de school. Voor welbevinden is ook een ‘aanpak op maat’ belangrijk. Iedere school en leerling heeft iets anders nodig de aanpak op welbevinden te versterken. De aanpak moet dus gericht zijn op het karakter van de school én de leerlingen.

Toolkit

Leraren spelen een belangrijke rol in het welbevinden van leerlingen. Pharos ontwikkelde een toolkit met een overzicht van verschillende instrumenten en methoden om op school te werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van vluchtelingenkinderen. Ook is er aanvullende informatie te vinden. Zo is er een ‘Checklist Welbevinden op School’ voor primair en voortgezet onderwijs die nieuwkomers verwelkomen, een praatplaat en een hand-out voor leraren. De toolkit en infosheet zijn gratis te raadplegen.

Meer informatie:

 

 

De Klachtenknop: nieuw meldpunt helpt kinderen toezicht houden op reclame van influencers

De Klachtenknop: nieuw meldpunt helpt kinderen toezicht houden op reclame van influencers

Het Commissariaat voor de Media lanceerde een nieuw online meldpunt: De Klachtenknop. Hier kunnen kinderen anoniem melden wanneer ze denken dat een influencer reclame maakt zonder dat duidelijk te vermelden.

Lees meer

‘Het Verdrag heeft kinderen als een eigen entiteit erkend’

‘Het Verdrag heeft kinderen als een eigen entiteit erkend’

Het Nederlands Jeugdinstituut brengt brede kennis over jeugd en gezin samen met een scherp oog voor kinderrechten. Caroline is ervan overtuigd: “Om kinderrechten goed te waarborgen, moet je ook ouders goed ondersteunen.”

Lees meer

Online veiligheid van kinderen is de grootste zorg van Nederlandse ouders

Online veiligheid van kinderen is de grootste zorg van Nederlandse ouders

9 op de 10 ouders maakt zich zorgen over de online veiligheid van hun kinderen. Zij willen dat de politiek en technologiebedrijven meer doen om kinderen online te beschermen. De zorgen over online veiligheid zijn nog groter dan die over klimaatverandering, mentale gezondheid en verkeersveiligheid. Dit blijkt uit het onderzoek…

Lees meer