Aandacht in de klas voor welbevinden vluchtelingenkinderen

Op maandag 23 augustus zijn de scholen in het noorden van Nederland weer begonnen. In de rest van het land gaan de deuren de komende weken weer openen. Pharos, het Expertisecentrum Gezondheidsverschillen, ontwikkelde een infosheet voor vluchtelingenkinderen en andere nieuwkomers in het primair en voortgezet onderwijs. Denk aan scholen met NT2 klassen (taalklassen) en Internationale Schakelklassen. De infosheet ondersteunt professionals bij het werken aan het welbevinden van deze kinderen in de klas en geeft handvatten om een Aanpak Welbevinden schoolbreed neer te zetten.

Welbevinden op school en in de klas

Volgens het Trimbos-Instituut betekent welbevinden een positief gevoel: positief in het leven staan, zelfvertrouwen, geluk, ertoe doen, steun uit de omgeving en goed omgaan met je eigen emoties. Niet alle kinderen groeien op in een ondersteunende opvoedsituatie. Zo kan er veel spelen in de levens van nieuwkomerskinderen en kinderen die opgroeien in stressvolle omstandigheden. Dit heeft invloed op hun ontwikkeling. Na een zwaar coronajaar is het meer dan ooit belangrijk aandacht te besteden aan het welbevinden van leerlingen op school, (juist) ook bij leerlingen met een vlucht- of recente migratie achtergrond.

Aandacht voor welbevinden is op iedere school anders. Het is afhankelijk van de achtergrond van de leerlingen, de school en het schoolpersoneel wat kinderen nodig hebben voor het ervaren van welbevinden op school. Welbevinden vraagt om een schoolbrede benadering. Oftewel een combinatie van visie en bewustwording, educatie voor leerlingen (op mentaal, emotioneel, gedragsmatig en sociaal vlak), signalering en beleid. Daarnaast is het belangrijk samen te werken met ouders, andere belangrijke mensen in het netwerk en organisaties buiten de school. Voor welbevinden is ook een ‘aanpak op maat’ belangrijk. Iedere school en leerling heeft iets anders nodig de aanpak op welbevinden te versterken. De aanpak moet dus gericht zijn op het karakter van de school én de leerlingen.

Toolkit

Leraren spelen een belangrijke rol in het welbevinden van leerlingen. Pharos ontwikkelde een toolkit met een overzicht van verschillende instrumenten en methoden om op school te werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van vluchtelingenkinderen. Ook is er aanvullende informatie te vinden. Zo is er een ‘Checklist Welbevinden op School’ voor primair en voortgezet onderwijs die nieuwkomers verwelkomen, een praatplaat en een hand-out voor leraren. De toolkit en infosheet zijn gratis te raadplegen.

Meer informatie:

 

 

Bana Alabed wint de Kindervredesprijs 2025

Bana Alabed wint de Kindervredesprijs 2025

De vijftienjarige Bana Alabed heeft op woensdag 19 november 2025 de Internationale Kindervredesprijs gewonnen. Bana maakte op zevenjarige leeftijd de strijd om Aleppo mee. Ze deed op Twitter live verslag vanuit de Syrische hoofdstad toen daar werd gevochten tussen de Syrische rebellen en het regime van Assad. In december 2016…

Lees meer

Van rechten op papier naar rechten in de praktijk

Van rechten op papier naar rechten in de praktijk

Kinderen in heel Europa blijven te maken te krijgen met armoede en sociale uitsluiting. Op de dag voor de Rechten van het kind publiceert EuroChild het rapport ‘Unequal Childhoods: Rights on paper should be rights in practice.’ Dit rapport biedt een overzicht van de kinderrechten en armoede onder kinderen in…

Lees meer

Nog altijd te weinig zicht op kinderen die leven met geweld

Nog altijd te weinig zicht op kinderen die leven met geweld

“Het is zorgelijk dat we nog altijd onvoldoende zicht hebben op de kinderen om wie het daadwerkelijk gaat. Zonder betrouwbare, landelijke cijfers over de prevalentie van kindermishandeling en de effectiviteit van hulpverlening, ontbreekt een stevig fundament voor sturing en beleid,” vertelt Ditte van Haalen, expert op gebied van geweld tegen…

Lees meer