Aandacht in de klas voor welbevinden vluchtelingenkinderen

Op maandag 23 augustus zijn de scholen in het noorden van Nederland weer begonnen. In de rest van het land gaan de deuren de komende weken weer openen. Pharos, het Expertisecentrum Gezondheidsverschillen, ontwikkelde een infosheet voor vluchtelingenkinderen en andere nieuwkomers in het primair en voortgezet onderwijs. Denk aan scholen met NT2 klassen (taalklassen) en Internationale Schakelklassen. De infosheet ondersteunt professionals bij het werken aan het welbevinden van deze kinderen in de klas en geeft handvatten om een Aanpak Welbevinden schoolbreed neer te zetten.

Welbevinden op school en in de klas

Volgens het Trimbos-Instituut betekent welbevinden een positief gevoel: positief in het leven staan, zelfvertrouwen, geluk, ertoe doen, steun uit de omgeving en goed omgaan met je eigen emoties. Niet alle kinderen groeien op in een ondersteunende opvoedsituatie. Zo kan er veel spelen in de levens van nieuwkomerskinderen en kinderen die opgroeien in stressvolle omstandigheden. Dit heeft invloed op hun ontwikkeling. Na een zwaar coronajaar is het meer dan ooit belangrijk aandacht te besteden aan het welbevinden van leerlingen op school, (juist) ook bij leerlingen met een vlucht- of recente migratie achtergrond.

Aandacht voor welbevinden is op iedere school anders. Het is afhankelijk van de achtergrond van de leerlingen, de school en het schoolpersoneel wat kinderen nodig hebben voor het ervaren van welbevinden op school. Welbevinden vraagt om een schoolbrede benadering. Oftewel een combinatie van visie en bewustwording, educatie voor leerlingen (op mentaal, emotioneel, gedragsmatig en sociaal vlak), signalering en beleid. Daarnaast is het belangrijk samen te werken met ouders, andere belangrijke mensen in het netwerk en organisaties buiten de school. Voor welbevinden is ook een ‘aanpak op maat’ belangrijk. Iedere school en leerling heeft iets anders nodig de aanpak op welbevinden te versterken. De aanpak moet dus gericht zijn op het karakter van de school én de leerlingen.

Toolkit

Leraren spelen een belangrijke rol in het welbevinden van leerlingen. Pharos ontwikkelde een toolkit met een overzicht van verschillende instrumenten en methoden om op school te werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van vluchtelingenkinderen. Ook is er aanvullende informatie te vinden. Zo is er een ‘Checklist Welbevinden op School’ voor primair en voortgezet onderwijs die nieuwkomers verwelkomen, een praatplaat en een hand-out voor leraren. De toolkit en infosheet zijn gratis te raadplegen.

Meer informatie:

 

 

Verkiezingsdebat Kinderrechten: over de kandidaten en hun inzet voor kinderrechten

Verkiezingsdebat Kinderrechten: over de kandidaten en hun inzet voor kinderrechten

Op woensdag 8 oktober gaan kandidaat-Kamerleden tijdens het Verkiezingsdebat in de Balie  met elkaar in debat over drie thema’s die het leven van kinderen raken: kansengelijkheid, kinderen in de asielketen en online veiligheid. Wie zijn deze kandidaten en wat drijft hen zich in te zetten voor kinderrechten? Leer de kandidaten…

Lees meer

Jongeren Prinsjesdag 2025: jongeren eisen een stem in hun toekomst

Jongeren Prinsjesdag 2025: jongeren eisen een stem in hun toekomst

Maandag 15 september 2025 vond Jongeren Prinsjesdag 2025 plaats:. de dag vóór Prinsjesdag waarop jongeren hun stem laten horen over thema’s die hen direct raken. Zij gingen in gesprek met Tweede Kamerleden over het UNICEF jongerenadvies. Hoewel jongeren nog niet mogen stemmen, hebben zij wél het recht om mee te…

Lees meer

‘We moeten niet alles voor kinderen oplossen, maar hen sterker maken’

‘We moeten niet alles voor kinderen oplossen, maar hen sterker maken’

Sanne Abrahams is directeur van Stichting Villa Pinedo, die zich inzet voor kinderen met gescheiden ouders. Na haar studie organisatiewetenschappen en een baan in de IT-sector wist ze het zeker: ‘ik hoor in het sociale domein’.

Lees meer