De digitale wereld wordt steeds belangrijker in het leven van kinderen. Het biedt veel kansen, maar zorgt ook voor gevaren. Digitale gevaren zijn bijvoorbeeld gokken, seksuele uitbuiting en het aanmoedigen van suïcide of deelnemen aan geweld. De rechten van kinderen moeten ook online gerespecteerd, beschermd en nageleefd worden. Het VN-kinderrechtencomité gaat in General Comment nr. 25 in op de manier waarop Staten de rechten van kinderen uit het VN-Kinderrechtenverdrag moeten waarborgen met betrekking tot de digitale wereld.
Bescherming tegen de digitale wereld
Het VN-Kinderrechtencomité benadrukt vooral dat kinderen beschermd moeten worden. Met name Staten hebben verplichtingen. Zij moeten alle passende maatregelen nemen om kinderen te beschermen tegen de risico’s. Ouders en verzorgers moeten kinderen helpen bij het gebruik maken van de digitale omgeving, maar hen ook beschermen tegen mogelijke gevaren. Het is daarbij de plicht van Staten om ouders te ondersteunen door hen te helpen met het ontwikkelen van digitale vaardigheden en het creëren van bewustwording over de risico’s en de gevaren van de digitale omgeving. Ook voor scholen is een rol weggelegd om kinderen bewust te laten worden van de gevaren in de digitale wereld.
De Staat moet daarnaast wet- en regelgeving herzien, invoeren of aanpassen, zodat deze ook van toepassing is in de digitale wereld. Zo moet bescherming tegen de digitale wereld opgenomen worden in het algemene kinderbeschermingsbeleid en mag het gebruik van elektrische apparaten die toegang verlenen tot het internet niet schadelijk zijn voor kinderen. Ook moet gewaakt worden voor discriminatie door alle kinderen (rijk of arm, met of zonder handicap) gelijke toegang tot de digitale wereld te bieden. De Staat moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat kinderen gratis toegang kunnen krijgen tot het internet op openbare locaties. Daarnaast is het van belang dat de privacy van kinderen gewaarborgd wordt.
Kansen met betrekking tot de digitale wereld
De digitale wereld biedt naast gevaren ook veel kansen. Kinderen zouden op school digitale vaardigheden aangeleerd moeten krijgen. Met betrekking tot kinderrechten geldt dat deze door kinderen zelf online kenbaar kunnen worden gemaakt en worden uitgeoefend, door bijvoorbeeld via deze weg hun stem te laten horen. Ook kunnen kinderen online veel informatie vinden over onderwerpen die zij belangrijk vinden. Het VN-Kinderrechtencomité vindt het daarbij van belang dat de informatie leeftijdsadequaat en betrouwbaar is.
General Comment nr. 25 gaat ook in op kansen voor specifieke groepen kinderen. Voor kinderen die uit huis zijn geplaatst biedt het internet een manier om vaker contact te hebben met ouders en broertjes en zusjes. Het hebben van online contact mag alleen geen vervanger zijn voor fysiek contact. Daarnaast kan de digitale wereld soms levensreddende informatie bieden aan kinderen in oorlogsgebieden. Het internet kan ingezet worden om contact te onderhouden met families, onderwijs te kunnen blijven volgen en hulp te zoeken. Staten moeten ervoor zorgen dat deze kinderen niet online geworven of gebruikt worden in conflicten.
Internationale samenwerking
De digitale wereld heeft een grensoverschrijdend karakter. Het is daarom noodzakelijk dat internationaal wordt samengewerkt om de rechten van kinderen in de digitale wereld te eerbiedigen, te beschermen en na te leven. Het VN-Kinderrechtencomité moedigt samenwerkingen op verschillende niveaus aan, tussen Staten, (inter)nationale organisaties en bedrijven. Staten moeten kennis met elkaar delen over de manier waarop kinderrechten kunnen worden gewaarborgd in de digitale wereld door expertise en goede voorbeelden uit te wisselen. Daarnaast zouden Staten gezamenlijk moeten formuleren wat strafbaar is in de digitale wereld. Om strafbare feiten in de digitale wereld aan te pakken is het van belang dat Staten elkaar wederzijdse rechtshulp bieden en gezamenlijk bewijsmateriaal verzamelen en dit met elkaar delen.
Lees de volledige tekst van General Comment 25 hier (ENG)
Lees de volledige tekst van General Comment 25 hier (NL)