Kinderrechteneducatie in het onderwijs

Platform Mensenrechteneducatie, NCDO (Nationale Commissie voor internationale samenwerking en Duurzame Ontwikkeling) en het Kinderrechtencollectief willen meer aandacht voor kinderrechten, mensenrechten en wereldburgerschap in het onderwijs: op dinsdag 15 november is een petitie aangeboden aan de Vaste Commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van de Tweede Kamer om kinderrechteneducatie verplicht te stellen voor op school. Nederland moet uitvoering geven aan de aanbeveling van het VN-Kinderrechtencomité: Nederlandse kinderen horen kinderrechteneducatie te krijgen.

Het vak burgerschap is op middelbare scholen – niet op lagere scholen – vanaf 2006 verplicht maar bij de invulling daarvan wordt de aandacht vooral op maatschappelijk burgerschap gericht, en niet op  wereldburgerschap, kinderrechten en mensenrechten. De wettelijke basis voor burgerschap ligt in art. 29 van het Internationale Verdrag inzake de Rechten van het Kind. De Raad van Europa heeft in het Handvest Democratisch Burgerschap en Mensenrechteneducatie (2010) een duidelijke richtlijn geformuleerd voor het begrip democratisch burgerschap.

‘Op dit moment zien we dat Nederlandse leerlingen op kennis van onderwerpen gerelateerd aan kinder- en mensenrechten laag scoren in vergelijking met leerlingen in andere Europese landen.  En Nederlandse jongeren zijn Europees hekkensluiter waar het gaat om kennis over kinder- en mensenrechten’, aldus Barbara Oomen, voorzitter van het Platform Mensenrechteneducatie. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat de kerndoelen voor onderwijs gerelateerd aan kinder- en mensenrechten in praktijk niet of nauwelijks worden doorvertaald in de leermiddelen.

Thijs (11) en Manne (9) weten het wel: ‘we vragen de regering om de scholen over de kinderrechten te vertellen, dan kunnen zij het aan de kinderen vertellen’. Terwijl de vertegenwoordigers van het Platform Mensenrechteneducatie, NCDO en het Kinderrechtencollectief met de aanbieding van de petitie bezig waren, bevroegen Thijs en Manne de Tweede Kamerleden over de kinder- en mensenrechten: ‘Waar heeft u over de mensenrechten geleerd?’ En: ‘Wat doet u als het mis gaat met iemands kinderrechten?’.

Bas Jan van Bochove (CDA), Jasper van Dijk (SP), Jack Biskop (CDA), Jesse Klaver (GL), Metin Celik (PvdA) – allen lid van de commissie OCW – hebben uitvoerige antwoorden op deze vragen gegeven. Klik hier voor een filmimpressie.

Bana Alabed wint de Kindervredesprijs 2025

Bana Alabed wint de Kindervredesprijs 2025

De vijftienjarige Bana Alabed heeft op woensdag 19 november 2025 de Internationale Kindervredesprijs gewonnen. Bana maakte op zevenjarige leeftijd de strijd om Aleppo mee. Ze deed op Twitter live verslag vanuit de Syrische hoofdstad toen daar werd gevochten tussen de Syrische rebellen en het regime van Assad. In december 2016…

Lees meer

Van rechten op papier naar rechten in de praktijk

Van rechten op papier naar rechten in de praktijk

Kinderen in heel Europa blijven te maken te krijgen met armoede en sociale uitsluiting. Op de dag voor de Rechten van het kind publiceert EuroChild het rapport ‘Unequal Childhoods: Rights on paper should be rights in practice.’ Dit rapport biedt een overzicht van de kinderrechten en armoede onder kinderen in…

Lees meer

Nog altijd te weinig zicht op kinderen die leven met geweld

Nog altijd te weinig zicht op kinderen die leven met geweld

“Het is zorgelijk dat we nog altijd onvoldoende zicht hebben op de kinderen om wie het daadwerkelijk gaat. Zonder betrouwbare, landelijke cijfers over de prevalentie van kindermishandeling en de effectiviteit van hulpverlening, ontbreekt een stevig fundament voor sturing en beleid,” vertelt Ditte van Haalen, expert op gebied van geweld tegen…

Lees meer