Mbo-jongeren voelen zich tijdens coronacrisis vergeten

‘Beste meneer Rutte, waarom is er zoveel onduidelijkheid over de mbo-sector?’ Zo luidt de vraag van een mbo-student. In de afgelopen maanden nam de overheid diverse maatregelen en adviseerde iedereen zoveel mogelijk thuis te blijven en zo min mogelijk contact met andere mensen te hebben. Met deze maatregelen probeert de overheid de verspreiding van het coronavirus te voorkomen en de samenleving te beschermen. Ook jongeren met een praktijkopleiding worden hierdoor geraakt, maar voelen zich niet genoeg gehoord door de overheid. Save the Children besteedde speciaal aandacht aan jongeren die een mbo-opleiding volgen. Onderzocht is hoe hun dagelijkse leven wordt beïnvloed door deze crisis. In het rapport vertelt Save the Children welke problemen praktisch opgeleide jongeren tegenkomen en worden adviezen gegeven aan scholen, gemeenten en jongerenorganisaties.

Participatie

Voor het onderzoek is middels een vragenlijst onderzocht hoe het gaat met mbo-jongeren. Wat hun behoeften zijn, thuis, financieel en op school. Deze vragenlijst is door mbo-scholen gedeeld. Daarnaast zijn er online sessies geweest met de jongerenambassadeurs en mbo-studenten die hun mening konden geven over de impact van de coronamaatregelen op hun dagelijkse leven. In totaal hebben 1.439 jongeren van het mbo door heel Nederland de vragenlijst ingevuld, 6 procent van deze jongeren is vrouw en 32 procent man.

Ervaringen van praktisch opgeleide jongeren tijdens corona

Uit het rapport blijkt dat bijna 85 procent van de praktisch opgeleide jongeren het moeilijk vindt zich aan te passen aan de coronamaatregelen. Ze geven aan dat ze sociaal contact missen en zich eenzaam voelen. Ook vinden zij het moeilijk anderhalve meter afstand te houden.

Het rapport geeft adviezen aan gemeenten, overheid en jongerenorganisaties hoe zij praktisch opgeleide jongeren beter kunnen bereiken en ondersteunen. Gemeenten wordt geadviseerd sociale contacten te stimuleren door extra activiteiten te organiseren. Scholen wordt aanbevolen extra aandacht te besteden aan eenzaamheid. Docenten kunnen bijvoorbeeld momenten inplannen zodat jongeren tijd hebben met elkaar een gesprek te voeren. Eenzaamheid wordt dan meer bespreekbaar gemaakt onder jongeren. Daarnaast raadt Save the Children aan direct met mbo-studenten te communiceren en hen extra ondersteuning te bieden bij de anderhalve meter maatregel.

Onderwijs tijdens de coronamaatregelen

Het onderzoek toont aan dat jongeren moeite hebben met thuisonderwijs. Zo vinden zij niet altijd duidelijk wat hun taken zijn en is de communicatie vanuit scholen niet goed geregeld. Hierdoor weten veel jongeren niet wat van hen wordt verwacht en wanneer ze hun diploma kunnen halen. Daarnaast geven jongeren aan dat ze behoefte hebben aan begrip wanneer een schoolopdracht niet op tijd wordt ingeleverd door bijvoorbeeld concentratieproblemen vanwege de thuissituatie. Het rapport toont ook aan dat 22 procent van de jongeren last heeft van verveling en gebrek aan structuur. Jongeren missen motivatie om aan school te werken en ervaren meer stress door problemen rondom de coronacrisis.

Save the Children Nederland adviseert scholen aandacht te besteden aan persoonlijke situaties van jongeren. Scholen kunnen de eerste weken van het schooljaar gebruiken om jongeren met elkaar in gesprek te laten gaan. Ook moeten stages anders worden ingevuld. Jongeren geven aan om stage gerelateerde praktijkopdrachten op school te laten examineren. Op deze manier lopen ze minder vertraging op. Verder kunnen scholen samen met gemeenten hulp geven aan kwetsbare jongeren door het beschikbaar stellen van hulpmiddelen en werkruimten.

Financiële gezondheid van jongeren in coronatijd

Door de coronamaatregelen is de financiële situatie van een deel van de ondervraagde jongeren achteruitgegaan. Het rapport geeft aan dat meer dan 40 procent van hen bijbaan of stage is kwijtgeraakt of minder uren kon werken. Sommige jongeren leenden meer geld bij DUO, omdat zij anders in geldproblemen zouden raken. In het rapport wordt de overheid geadviseerd extra geld te besteden aan mbo-instellingen. Daarnaast kan de overheid jongeren een extra financiële ondersteuning bieden als zij hun baan of stage zijn kwijt geraakt. Tot slot is het belangrijk dat jongeren leren beter om te gaan met geld.

Lees hier het rapport

Samen voor Kinderrechten: terugblik op de Consultatiedag 2025 

Samen voor Kinderrechten: terugblik op de Consultatiedag 2025 

Op 20 mei kwamen tientallen organisaties, experts en betrokkenen samen tijdens de jaarlijkse Consultatiedag van Kinderrechten in Beweging. Een belangrijke dag waarop we samen kijken hoe het staat met kinderrechten in Nederland – en vooral: wat er beter kan.  Waar draait het om?  Met ‘Kinderrechten in Beweging’ brengt het Kinderrechtencollectief…

Lees meer

Handreiking Kinder- en jongerenparticipatie voor (lokale) overheden

Handreiking Kinder- en jongerenparticipatie voor (lokale) overheden

Op 1 januari 2025 trad de Wet versterking participatie op decentraal niveau in werking. Deze wet zet gemeenten aan opnieuw na te denken over participatie en de afspraken hierover voor 2027 vast te leggen in een participatieverordening. De participatieverordening vormt een kans om een breed draagvlak te creëren binnen de gemeente voor…

Lees meer

Kinderen een stem geven is geen luxe, maar pure noodzaak

Kinderen een stem geven is geen luxe, maar pure noodzaak

De missie van Elise Sijthoff, grondlegger van ChildPress, is duidelijk: kinderen een stem geven in de wereld om hen heen. Daarom biedt ChildPress een methodiek om kinderverslaggever te worden. Omdat kinderen het recht hebben op een eigen mening (artikel 12) en op informatie uit verschillende bronnen (artikel 17). Elise ontwikkelde…

Lees meer