passend onderwijs

Passend onderwijs voor makkelijk lerenden

In Nederland zijn er zo’n 200.000 basisschoolkinderen die makkelijk leren. Dit blijkt uit het proefschrift van Willy de Heer. Deze kinderen kunnen de lessen op school heel makkelijk volgen. Sommigen van hen lopen zo ver voor op hun leeftijdsgenoten dat zij een groep overslaan. Meer dan 30.000 kinderen lopen zelfs twee jaar of meer voor en krijgen het predicaat hoogbegaafd. Deze kinderen kunnen zich vervelen in de klas en lopen de kans daardoor hun motivatie voor school kwijt te raken. Van makkelijk lerende kinderen wordt over het algemeen gedacht dat ze het toch wel redden. Maar dat is een misvatting, ook voor makkelijk lerende kinderen is passend onderwijs heel belangrijk volgens Willy de Heer. Zij is oprichter van het Kenniscentrum voor Makkelijk Lerenden.

 

Passend onderwijs

Het viel Willy de Heer op dat er wel speciaal onderwijs is voor moeilijk lerende kinderen, maar niet voor makkelijk lerende kinderen. Ook leren leerkrachten tijdens hun Pabo-opleiding hier weinig over. Daarom richtte zij een platform op om wetenschappelijke kennis te bundelen en te delen over (zeer) makkelijk lerenden en onderwijsaanpassingen die nodig zijn om in hun leerbehoeften te voorzien. Want wanneer er geen oog is voor deze groep in het onderwijs kunnen zij leer- en gedragsproblemen ontwikkelen. Dit komt, omdat zij niet leren leren, zich vervelen en geen aansluiting vinden in de klas. Hierdoor kunnen zij extreem druk worden of zich extreem terugtrekken. Het onderliggende probleem, het missen van passend onderwijs, raakt dan ondergesneeuwd.

 

Thuiszitters

‘Door gebrek aan ondersteuning en passend onderwijs, krijgen sommige makkelijk lerende kinderen zulke grote problemen dat zij onder toezicht worden gesteld en soms zelfs uit huis worden geplaatst. Dit allemaal omdat zij niet meer naar school willen of zelfs ziek worden van school. Vaak denkt men dat dit aan de ouders ligt, maar het komt vaak door gebrek aan passend onderwijs’, volgens De Heer. Een deel van de thuiszitters zijn hoogbegaafde kinderen die vastlopen in het reguliere onderwijs. Begin dit jaar meldde de minister voor Onderwijs dat er een stijging is van het aantal leerlingen dat langer dan drie maanden thuiszit. Dit ondanks de inspanningen en ambities die voortvloeien uit de invoering van ‘passend onderwijs’ in 2014 en het Thuiszitterspact uit 2016, waarmee beoogd werd het aantal thuiszitters terug te dringen tot nul in 2020.

 

Recht op onderwijs

Op grond van het VN-Kinderrechtenverdrag heeft ieder kind recht op onderwijs. Basisonderwijs is verplicht en moet voor ieder kind gratis beschikbaar zijn. Het voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs moeten toegankelijk zijn voor ieder kind, in overeenstemming met zijn of haar leerniveau. De overheid moet zorgen voor een ‘inclusief’ onderwijssysteem dat gebaseerd is op gelijke kansen.  Alle kinderen moeten zich thuis en veilig voelen op school. Toch zijn er in Nederland kinderen die niet de juiste zorg en ondersteuning ontvangen die nodig is om volwaardig deel te nemen op school. Andere kinderen zitten thuis en kunnen überhaupt niet naar school. Het Kenniscentrum voor Makkelijk Lerenden pleit voor passend onderwijs voor (zeer) makkelijk lerende leerlingen. De Heer: ‘Onderwijs moet aansluiten bij de ontwikkeling van het kind, het kan niet zo zijn dat het kind zich moet aanpassen aan het onderwijs’.

 

Partner van het Kinderrechtencollectief

Het kenniscentrum is partner van het Kinderrechtencollectief. De Heer: ‘We zijn verheugd dat het VN-Kinderrechtencomité nu ook Nederland expliciet vraagt naar de positie van makkelijk lerenden. We hebben dit onderwerp gezamenlijk aangekaart. Zo zetten we ons in voor een betere naleving van het Kinderrechtenverdrag voor ALLE kinderen’.

Ook partner worden van het Kinderrechtencollectief?

Meld u nu aan op: www.kinderrechten.nl/aanmelden/

Samen voor Kinderrechten: terugblik op de Consultatiedag 2025 

Samen voor Kinderrechten: terugblik op de Consultatiedag 2025 

Op 20 mei kwamen tientallen organisaties, experts en betrokkenen samen tijdens de jaarlijkse Consultatiedag van Kinderrechten in Beweging. Een belangrijke dag waarop we samen kijken hoe het staat met kinderrechten in Nederland – en vooral: wat er beter kan.  Waar draait het om?  Met ‘Kinderrechten in Beweging’ brengt het Kinderrechtencollectief…

Lees meer

Handreiking Kinder- en jongerenparticipatie voor (lokale) overheden

Handreiking Kinder- en jongerenparticipatie voor (lokale) overheden

Op 1 januari 2025 trad de Wet versterking participatie op decentraal niveau in werking. Deze wet zet gemeenten aan opnieuw na te denken over participatie en de afspraken hierover voor 2027 vast te leggen in een participatieverordening. De participatieverordening vormt een kans om een breed draagvlak te creëren binnen de gemeente voor…

Lees meer

Kinderen een stem geven is geen luxe, maar pure noodzaak

Kinderen een stem geven is geen luxe, maar pure noodzaak

De missie van Elise Sijthoff, grondlegger van ChildPress, is duidelijk: kinderen een stem geven in de wereld om hen heen. Daarom biedt ChildPress een methodiek om kinderverslaggever te worden. Omdat kinderen het recht hebben op een eigen mening (artikel 12) en op informatie uit verschillende bronnen (artikel 17). Elise ontwikkelde…

Lees meer