Alle Leerlingen Bij De Les

In Nederland heeft ieder kind recht op goed onderwijs en recht op gelijke kansen, maar de realiteit is anders. Een groot aantal kinderen krijgt geen passend onderwijs en zit thuis. Inclusieve scholen hebben te maken met wettelijke belemmeringen en maatregelen voor het ondersteunen van de zorg en het onderwijs blijven uit. Met haar boek ‘Alle Leerlingen Bij De Les’ geeft Dr. Willy de Heer handvaten over het herkennen en ondersteunen van moeilijk en makkelijk lerende kinderen, zodat ook zij kunnen meekomen in een inclusieve klas. 

Willy: “Moeilijk en (zeer) makkelijk lerende kinderen lopen in het onderwijs vaak vast. Opvallend genoeg vaak ook met dezelfde problematiek. Zij ontwikkelen leer- en/of ontwikkelingsproblemen waar ze later vaak last van houden. Als het onderwijs wordt aangepast aan de leerbehoefte van een kind, verminderen deze problemen sterk of verdwijnen ze zelfs vaak helemaal.”

Herkennen, erkennen, waarderen

Aan de hand van casussen laat Willy de Heer in haar boek zien wat je in de les kunt om ieder kind een goede leeromgeving te geven en verder te helpen in zijn of haar ontwikkeling. Herkennen, erkennen en waarderen van moeilijk en makkelijk lerende kinderen binnen het onderwijs, vormen daarbij de leidraad. Het helpt het onderwijs beter te laten aansluiten op de ontwikkeling van ieder kind, ongeacht zijn of haar leerbehoefte. Cognitief, sociaal en emotioneel ontwikkelen zij zich op hun eigen manier en blijven alle leerlingen bij de les.

De Aanpak

Door middel van casussen en uitbreidende audiobestanden, op de website van LannooCampus, leren onderwijzers handelen in situaties met moeilijk of juist heel makkelijk lerende kinderen. Hun eigen professionele rol wordt zo steeds duidelijker. Daarnaast wordt door een extra online spel, wat aansluit bij het boek: ‘Serious Learning Games’ het perspectief van zeer makkelijk lerende kinderen uitgelegd en verbeeld.

Het Onderwijssysteem

Naar aanleiding van ‘Alle Leerlingen Bij De Les’ voerde ze bij Humanity Rising al een discussie over systeemverandering in het onderwijs. Dat is nu nog onvoldoende ingesteld op de belangen van het kind en een zo volledig mogelijke ontplooiing van hun persoonlijkheid, talenten en geestelijke en lichamelijke vermogens. Zeer Makkelijk, partner van het Kinderrechtencollectief, zet zich in deze belangen beter tot hun recht te laten komen.

Meer Weten?

Bana Alabed wint de Kindervredesprijs 2025

Bana Alabed wint de Kindervredesprijs 2025

De vijftienjarige Bana Alabed heeft op woensdag 19 november 2025 de Internationale Kindervredesprijs gewonnen. Bana maakte op zevenjarige leeftijd de strijd om Aleppo mee. Ze deed op Twitter live verslag vanuit de Syrische hoofdstad toen daar werd gevochten tussen de Syrische rebellen en het regime van Assad. In december 2016…

Lees meer

Van rechten op papier naar rechten in de praktijk

Van rechten op papier naar rechten in de praktijk

Kinderen in heel Europa blijven te maken te krijgen met armoede en sociale uitsluiting. Op de dag voor de Rechten van het kind publiceert EuroChild het rapport ‘Unequal Childhoods: Rights on paper should be rights in practice.’ Dit rapport biedt een overzicht van de kinderrechten en armoede onder kinderen in…

Lees meer

Nog altijd te weinig zicht op kinderen die leven met geweld

Nog altijd te weinig zicht op kinderen die leven met geweld

“Het is zorgelijk dat we nog altijd onvoldoende zicht hebben op de kinderen om wie het daadwerkelijk gaat. Zonder betrouwbare, landelijke cijfers over de prevalentie van kindermishandeling en de effectiviteit van hulpverlening, ontbreekt een stevig fundament voor sturing en beleid,” vertelt Ditte van Haalen, expert op gebied van geweld tegen…

Lees meer