Alle Leerlingen Bij De Les

In Nederland heeft ieder kind recht op goed onderwijs en recht op gelijke kansen, maar de realiteit is anders. Een groot aantal kinderen krijgt geen passend onderwijs en zit thuis. Inclusieve scholen hebben te maken met wettelijke belemmeringen en maatregelen voor het ondersteunen van de zorg en het onderwijs blijven uit. Met haar boek ‘Alle Leerlingen Bij De Les’ geeft Dr. Willy de Heer handvaten over het herkennen en ondersteunen van moeilijk en makkelijk lerende kinderen, zodat ook zij kunnen meekomen in een inclusieve klas. 

Willy: “Moeilijk en (zeer) makkelijk lerende kinderen lopen in het onderwijs vaak vast. Opvallend genoeg vaak ook met dezelfde problematiek. Zij ontwikkelen leer- en/of ontwikkelingsproblemen waar ze later vaak last van houden. Als het onderwijs wordt aangepast aan de leerbehoefte van een kind, verminderen deze problemen sterk of verdwijnen ze zelfs vaak helemaal.”

Herkennen, erkennen, waarderen

Aan de hand van casussen laat Willy de Heer in haar boek zien wat je in de les kunt om ieder kind een goede leeromgeving te geven en verder te helpen in zijn of haar ontwikkeling. Herkennen, erkennen en waarderen van moeilijk en makkelijk lerende kinderen binnen het onderwijs, vormen daarbij de leidraad. Het helpt het onderwijs beter te laten aansluiten op de ontwikkeling van ieder kind, ongeacht zijn of haar leerbehoefte. Cognitief, sociaal en emotioneel ontwikkelen zij zich op hun eigen manier en blijven alle leerlingen bij de les.

De Aanpak

Door middel van casussen en uitbreidende audiobestanden, op de website van LannooCampus, leren onderwijzers handelen in situaties met moeilijk of juist heel makkelijk lerende kinderen. Hun eigen professionele rol wordt zo steeds duidelijker. Daarnaast wordt door een extra online spel, wat aansluit bij het boek: ‘Serious Learning Games’ het perspectief van zeer makkelijk lerende kinderen uitgelegd en verbeeld.

Het Onderwijssysteem

Naar aanleiding van ‘Alle Leerlingen Bij De Les’ voerde ze bij Humanity Rising al een discussie over systeemverandering in het onderwijs. Dat is nu nog onvoldoende ingesteld op de belangen van het kind en een zo volledig mogelijke ontplooiing van hun persoonlijkheid, talenten en geestelijke en lichamelijke vermogens. Zeer Makkelijk, partner van het Kinderrechtencollectief, zet zich in deze belangen beter tot hun recht te laten komen.

Meer Weten?

Handreiking Kinder- en jongerenparticipatie voor (lokale) overheden

Handreiking Kinder- en jongerenparticipatie voor (lokale) overheden

Op 1 januari 2025 trad de Wet versterking participatie op decentraal niveau in werking. Deze wet zet gemeenten aan opnieuw na te denken over participatie en de afspraken hierover voor 2027 vast te leggen in een participatieverordening. De participatieverordening vormt een kans om een breed draagvlak te creëren binnen de gemeente voor…

Lees meer

Kinderen een stem geven is geen luxe, maar pure noodzaak

Kinderen een stem geven is geen luxe, maar pure noodzaak

De missie van Elise Sijthoff, grondlegger van ChildPress, is duidelijk: kinderen een stem geven in de wereld om hen heen. Daarom biedt ChildPress een methodiek om kinderverslaggever te worden. Omdat kinderen het recht hebben op een eigen mening (artikel 12) en op informatie uit verschillende bronnen (artikel 17). Elise ontwikkelde…

Lees meer

‘Een eerlijke toekomst voor kinderen is geen wens maar hun recht’

‘Een eerlijke toekomst voor kinderen is geen wens maar hun recht’

Julie Verhaar is van oorsprong fondsenwerver. Zowel nationaal als internationaal zette zij zich vol in voor veel verschillende organisaties. Zoals het Rode Kruis, Greenpeace, Amnesty en UNICEF. Inmiddels is ze sinds twee jaar directeur van Terre des Hommes en gebruikt ze al haar kennis, ervaring én passie voor deze prachtige…

Lees meer