Op 21 november nam het Kinderrechtencollectief deel aan de conferentie ‘Voedseleducatie als Kinderrecht’ in Assen. Het doel van deze bijeenkomst was om het VN-Kinderrechtenverdrag als leidraad te gebruiken in discussies over voeding, samenwerking met voedselbedrijven en marketing gericht op kinderen. Net als kinderrechteneducatie verdient voedseleducatie een structurele plek in het onderwijs. Tijdens deze conferentie werd hier opnieuw aandacht voor gevraagd.
Een inspirerend programma
De conferentie bood een rijk en afwisselend programma. Jetta Klijnsma, Commissaris van de Koning en Drenthe, opende de bijeenkomst. Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid van de Vrije Universiteit, benadrukte het belang van samenwerking op het gebied van voedseleducatie. Een bijzonder onderdeel was het ronde tafelgesprek met kinderen over gezonde voeding op school. Kinderen deelden hun ervaringen en adviezen over voedseleducatie. Zo gaven ze aan dat ze niet alleen met eten in aanraking komen via reclames op tv, maar ook via sociale media en influencers. Het Kinderrechtencollectief verzorgde daarnaast een workshop over voedseleducatie en kinderrechten.
Basisprincipes van het VN Kinderrechtenverdrag
Tijdens onze workshop stonden twee kernpunten centraal:
- Verdieping van kennis over het VN-Kinderrechtenverdrag en de verplichtingen die daaruit voortvloeien voor Nederland.
- Reflectie op de implementatie van het VN-Kinderrechtenverdrag in Nederland, met bijdragen vanuit Kinderrechten in Beweging.
We bespraken eerst de basisprincipes van het Kinderrechtenverdrag: wat houdt het in, wat doet het Kinderrechtencomité, wat zijn General Comments en hoe werkt het rapportagesysteem? Daarbij benadrukten we dat het recht op voedseleducatie (artikel 24(2)(e)) niet op zichzelf staat. Het VN-Kinderrechtenverdrag moet altijd in zijn geheel worden bekeken. Structurele verankering van voedseleducatie vereist ook aandacht voor:
- Het recht op leven, overleven en ontwikkeling (artikel 6) – voeding moet de fysieke én mentale ontwikkeling van een kind ondersteunen en bevorderen.
- Het verbod op discriminatie (artikel 2) – alle kinderen moeten gelijke toegang hebben tot voedseleducatie en gezonde voeding.
- Het belang van het kind (artikel 3) – wat is in het belang van het kind bij voedseleducatie?
- Het recht van kinderen om hun mening te uiten (artikel 12) – kinderen betrekken bij het ontwikkelen van voedseleducatie.
Daarnaast zijn de rechten op informatie (artikel 17), onderwijs (artikel 28 en artikel 29) en kennis van hun rechten (artikel 42) essentieel.
Kinderrechten in de praktijk
Tijdens de workshop ontstonden waardevolle discussies tussen juristen, beleidsmedewerkers, docenten en academici over hoe het Kinderrechtenverdrag kan worden toepassen in hun dagelijkse werk. Eén vraag was of kinderen op basis van het VN-Kinderrechtenverdrag rechtstreeks naar een rechter kunnen stappen. Dit kan niet, maar wij lieten zien hoe kinderen wél meer inspraak kunnen krijgen binnen organisaties, scholen en gemeentes.
Het is de verantwoordelijkheid van volwassenen om de rechten van kinderen te waarborgen en in de praktijk te brengen, zodat kinderrechten geen abstract begrip blijven, maar concreet worden voor elk kind. Eén ding werd duidelijk: er is geen kant-en-klare oplossing. Structurele verankering van kinderrechten vraagt samenwerking van alle partijen.
Het uitgangspunt is helder: kinderrechten zijn geen gunst, maar een recht. Deze boodschap werd krachtig onderstreept tijdens het afsluitende panelgesprek, waarin alle perspectieven samenkwamen.




